Nuosava internetinė parduotuvė: kas reikalinga?

Nuosava internetinė parduotuvė

Ankstesniame straipsnyje pažvelgėm į idėją turėti savo nuosavą elektroninę parduotuvę, o šįkart pakalbėkim apie to noro techninę ir finansinę pusę. Paskaičiuokime, ko reikia, kiek tai kainuoja pačioje pradžioje ir kiek gali kainuoti išlaikymas per metus. Kaip ir kiti mano straipsniai, šis orientuotas į ekonominį variantą smulkiam pradedančiajam verslui.

Visų pirma elektroninei parduotuvei bus reikalingas internetinis adresas (domenas), saugumo sertifikatas (SSL), interneto serveris parduotuvės ir „firminio“ el. pašto talpinimui bei, žinoma, pati parduotuvė. Apie kiekvieną pakalbėkim plačiau.

Internetinis adresas (domenas)

Jei dar neturite, reikės užsiregistruoti domeną – internetinį adresą savo parduotuvei ir „firminiam“ elektroniniam paštui.

Domenas yra labai svarbus – jis veikia ir kaip prekinis ženklas, o ir jūsų būsimas geriausias draugas „Google“ į jį žiūri labai rimtai. Galvojant apie naudą iš „Google“, būtų gerai pasirinkti tokį variantą, kuris artimas jūsų veiklai – puiku, kai pavadinime paminėtas koks nors jums svarbus raktažodis (pavyzdžiui, www.puikiosdovanos.lt). Pasirinkite kuo trumpesnį, lengvai įsimenamą variantą, idealiausiu atveju tokį, kuris ne tik atspindėtų jūsų veiklą, bet ir nebūtų per daug buitiškas, atrodytų gražiai ir galėtų pavirsti į prekinį ženklą. Nors visgi jei galvojate apie prekinio ženklo populiarininimą ne tik internete, tuomet trumpas, skambus, įsimintinas vardas yra geriau nei kokio nors raktinio žodžio paminėjimas domene. Deja, daugelis gerų, trumpų adresų jau užimti, todėl teks rasti kompromisą.

Domenus registruoti galima su įvairiausiomis galūnėmis (net keli šimtai variantų), tačiau jei ketinate prekiauti tik Lietuvoje, tikslingiausia rinktis .lt domeną. Na, o jei jūsų el. parduotuvė bus daugiakalbė ir neapsiribosite Lietuvos teritorija, tuomet rekomenduočiau rinktis .com domeną, žinoma, jei jie dar neužimti. Ar jūsų norimas .lt internetinis adresas laisvas, galite pasitikrinti čia: domreg.lt/whois. Jei užimtas, čia taip pat matysite ir kieno vardu registruota. Patikrinti lietuviškų ir ne lietuviškų domenų (.com, .net, .eu ir t.t.) užimtumą galite, pavyzdžiui, čia.

Domenai gali būti sudaromi iš raidžių, skaitmenų ir „-“ (minuso) simbolio. Jei galite rinktis, visgi geriau minuso ženklo nenaudokite. Kodėl? Jūsų adresą žmonės ne tik matys užrašytą, bet kartais ir girdės tariant. Pavyzdžiui, jūsų parduotuvės adresą kažkam gali tekti diktuoti telefonu. Su panašia situacija susidursite, jei ketinate pasirinkti kažkokį anglišką žodį ar frazę – ar tarimas bus suprantamas ir nemokantiems anglų kalbos?

Jei jau išsirinkote norimą adresą, o jame yra šveplų žodžių, žinokite, kad jau seniai galima registruoti domenus ir su lietuviškais rašmenimis, kirilica ar net hieroglifais, prieš tai juos konvertavus į IDN formatą. Sutikite, kad adresas www.nykštukas.lt atrodo geriau nei šveplas www.nykstukas.lt, todėl daug labiau tinka reklamavimui, prekinio ženklo populiarinimui, ypač spaudoje. Jei ir jūsų internetiniame adrese yra žodžių, kurie įprastai rašytųsi su lietuviškais rašmenimis, galbūt tikslinga papildomai užregistruoti ir tokį domeną? Pabrėžiu – papildomai, nes kaip pagrindinį dėl tam tikrų techninių aspektų geriau naudoti švepląjį. Abu adresai galės vesti į tą pačią interneto svetainę-el. parduotuvę.

Domenai paprastai registruojami vienerių metų laikotarpiui, nors leidžiama iškart susimokėti ir už kelis metus. Pratęsti domeno galiojimą kitiems metams galima dar kartą sumokėjus jo metinį mokestį. Šiuo metu domenai su .lt ir .com galūne metams kainuoja apie 10 eurų. Patogiausia, kai internetinis adresas ir talpinimas užsakomi toje pačioje vietoje, todėl skaitykite toliau.

El. parduotuvės talpinimas (hostingas)

Jei dar neturite, jūsų el. parduotuvei ir „firminiam“ el. paštui bus reikalingas serveris. Rinkitės kurį nors iš šios srities lyderių, pvz, serveriai.lt (UAB „Interneto vizija“),  hostex.lt (AB Telia Lietuva) ar balt.net (UAB Baltnetos komunikacijos). Nuo pat 2008-ųjų naudojuosi serveriai.lt paslaugomis – pas juos talpinu visas savo svetaines bei perku domenus ir SSL sertifikatus. Per 10 metų neturėjau nė menkiausios problemos,. Viskas taip išmaniai automatizuota, o ir aptarnavimas toks puikus, kad, tiesą sakant, net nesvarbu, jei kitur galėčiau keletą eurų per metus sutaupyti. Tiesiog savo nervus vertinu labiau. Be to, jei paspausite čia, gausite neblogą nuolaidą – net 50% sumokėtos sumos sugrįš premijos pavidalu, kurią galėsite panaudoti talpinimo paslaugos pratęsimui arba naujos talpinimo  paslaugos užsakymui – tokiu būdu sumokėsite net gerokai pigiau nei pas bet kurį kitą rimtesnį serveriai.lt konkurentą.

Kitų hostingo kompanijų paslaugomis paskutiniu metu naudotis neteko, todėl rekomenduoti kažko kito negaliu. Bet kuriuo atveju jei norite būti ramūs, nesirinkite serverio paslaugų mažose įmonėse. Teatleidžia man jos už tai.

Kokį talpinimo planą pasirinkti?

Nedidelei parduotuvei, ypač jos veiklos pradžioje, ypatingo serverio plano tikrai nereikia, todėl nepermokėkite. Kalbant supaprastintai, jei nesitikite, kad kasdien jūsų internetinėje parduotuvėje lankysis tūkstančiai pirkėjų, iš siūlomų talpinimo planų rinkitės vieną iš pigiausių planų – esant reikalui, pereiti prie geresnio visada suspėsite. Svarbu, kad planas suteiktų galimybę naudoti MySQL duomenų bazę, kurios reikės parduotuvei. Pavyzdžiui, jei rinksitės iš serveriai.lt siūlomų planų, pakaks nebrangaus plano „Svetainei“, jei talpinsite tik vieną svetainę ar parduotuvę. Hostex.lt už panašią kainą siūlo planą „ HX sidabrinis “, o Balt.net – planą „ Host A“.

SSL sertifikatas

El. parduotuvei, naudojančiai asmeninius klientų duomenis bei priimančiai mokėjimus, būtina serveryje įsidiegti SSL sertifikatą. Be to, į svetaines, įsidiegusias saugumo sertifikatus, ir „Google“ žiūri palankiau.  SSL sertifikatas – tai elektroninis dokumentas, kuris padeda nustatyti svetainės tapatybę ir užšifruoti tarp kliento ir serverio siunčiamą informaciją. Svetainių, įsidiegusių šį sertifikatą, adresai prasideda ne http://, o https://. Dešinėje matote vaizdelį, kuriame parodyta, kaip naršyklėje peržiūrėti ar svetainei išduotas SSL sertifikatas galioja ir kas jį išdavė.  Google oficialiai paskelbė, kad nuo 2018-ųjų liepos mėnesio pradės tam tikra prasme bausti neįsidiegusius SSL sertifikato – naudojantys Google Chrome naršyklę tokiais atvejais prie adreso laukelio matys užrašą „insecure“ (nesaugu, angl.).

SSL sertifikatų būna ir mokamų, ir nemokamų. Daugelyje serverių galima nemokamai įsidiegti „Let’s Encrypt“ sertifikatą, jo pilnai pakanka. Jei serverio paslaugas pasirinksite serveriai.lt, instrukciją, kaip savarankiškai keliais paspaudimais įsidiegti „Let’s Encrypt“ sertifikatą, paaiškinta čia. Didesniam klientų pasitikėjimui galima rinktis ir komercinius SSL sertifikatus, pavyzdžiui, sertifikatai.lt „Comodo Positive SSL“ sertifikatas 3 metams kainuos vos 30 eurų. „Comodo Positive SSL“ sertifikatasŠis sertifikatas suteikia papildomą 10000 JAV dolerių draudimą nuo nuostolių, atsiradusių dėl tapatybės vagystės ir dar galėsite naudoti štai tokį gražų ženkliuką 🙂 Na, ir vėlgi, jei jūsų parduotuvė bus talpinama serveriai.lt, iš sertifikatai.lt įsigytas sertifikatas bus įdiegtas nemokamai.

El. parduotuvės kūrimas

Yra keturi keliai, kaip susikurti elektroninę parduotuvę:

  1. įsidiegti savarankiškai nemokamą atvirojo kodo el. prekybos sistemą
  2. užsakyti pas mėgėjus, studentus
  3. užsakyti pas profesionalus
  4. nuomotis

Pirmasis būdas pigiausias, bet jei nežinote kas yra PHP, MySQL, FTP, HTML, CSS, .htaccess, parduotuvės susikurti patys ko gero nesugebėsite (o ir neprivalote) arba tai užims laaaabai daug laiko ir galiausiai vis tiek nuolat susidursite su problemomis. Visgi nepriklausomai nuo to, ar bandysite eksperimentuoti patys, ar užsakinėsite, kad kas nors sukurtų, rekomenduoju rinktis nemokamą atvirojo kodo parduotuvės turinio valdymo sistemą, pavyzdžiui, OpenCart, PrestaShop ar WordPress su WooCommerce įskiepiu. Tai išties protingas pasirinkimas vien todėl, kad pasirinkus populiarią sistemą, užsakovas visam laikui „nepririšamas“ prie parduotuvės kūrėjo. Tokią parduotuvę perimti ir toliau tobulinti gali bet kuris programuotojas, žinantis, kas yra PHP programavimo kalba. Visoms minėtoms e-prekybos turinio valdymo sistemoms yra sukurta tūkstančiai mokamų ir nemokamų papildinių ir profesonalių dizaino šablonų, todėl parduotuvės sukūrimas užtrunka gerokai greičiau, o ir kainuoja mažiau.  Na, o  jei jau ir dabar savarankiškai sugebate susikurti tinklaraštį ar interneto svetainę, galite pabandyti savarankiškai serveryje įsidiegti ir el. parduotuvę. Jei straipsnio komentaruose bus pageidavimų, netolimoje ateityje detaliau aprašysiu bei palyginsiu OpenCart, PrestaShop ir WooCommerce bei gali būti, kad net detaliai aprašysiu, kaip įsidiegti šias sistemas ir reikalingiausius papildomus modulius (įskiepius).

Jei paduotuvės kūrimą patikėsite tiems, kas iš to duoną valgo, jos sukūrimo kaina priklausys nuo to, kas tuo užsiims. Jei samdysite programuotojų kompaniją, standartinė parduotuvė OpenCart ar PrestaShop pagrindu su profesionaliu dizaino šablonu, manau, atsieis 1000-3000 eur. Profesionalus laisvai samdomas specialistas (freelanceris) ko gero padarytų už kainą iki 1000 eur, o alkanas studentas – už keletą šimtų. Pirmuoju atveju išleisite daugiau, bet gausite garantinį aptarnavimą ir garantuotą (bent jau teoriškai) skubią pagalbą. Na, o su likusiais – kaip jau pasiseks.

Parduotuvės dizainas

Parduotuvės išvaizda ypač svarbi įvaizdžio formavimui. Todėl, kad parduotuvė su standartinio dizaino šablonu neatrodytų taip pat, kaip tūkstančiai kitų, vertėtų dizainą pakoreguoti ar net visai pakeisti. Nuo dizaino priklauso netgi tai, ar parduotuvė pirkėjui išvis atrodys pakankamai patikima, kad joje rizikuotų leisti savo pinigus. Tačiau kadangi šiame straipsnyje orientuojamės į internetinio verslo pradžią su kuo mažesnėmis investicijomis, dizainui bent pradžioje nerekomenduoju skirti daug pinigų. Nesupraskite neteisingai – tiesiog sakau, kad galima nebrangiai nusipirkti ir adaptuoti firminiam stiliui puikų šabloną iš TemplateMonster, envatomarket ar kitų panašių svetainių, kur galėsite išsirinkti iš tūkstančių dizainų su galimybe pažiūrėti, kaip tokios išvaizdos parduotuvės atrodo realiai. Išleisite vos keliasdešimt ar šimtą eurų, tačiau galutinis variantas atrodys profesionaliai bei atitiks visus šiuolaikinius standartus, pavyzdžiui, puikiai veiks ir žiūrint per mobiliuosius įrenginius – telefoną ar planšetę.

Internetinės parduotuvės dizaino šablonai

Nuotraukos

Parduotuvės dizainas retai kada apsieina be nuotraukų. Ypač šiais laikais jos vaidina ypač didelį vaidmenį. Tikrai neblogų nemokamų nuotraukų rasite šiuose fotobankuose:

Iš ten dalį nuotraukų šiai svetainei panaudojau ir aš. Deja, kaip pastebėsit, pasirinkimas ganėtinai nedidelis, tad jei visgi nerasite nieko tinkamo  arba norėsite kažko išskirtinio, būkite pasirengę šiek tiek investuoti ir į mokamas nuotraukas. Milijonus profesionalių, akį traukiančių nuotraukų ir grafikos elementų rasite šiuose mokamuose fotobankuose:

  • dreamstime.com
  • istockphoto.com
  • depositphotos.com
  • shutterstock.com
  • stock.adobe.com

El. parduotuvės paruošimas darbui

Patogiai ir logiškai suskirstykite prekes, kad pirkėjai jas lengvai rastų. Nesumeskite skirtingų prekių į vieną krūvą, išskirstykite į prekių grupes – kategorijas. Nebent skirtingų prekių turite vos keletą.

Kurdami prekių ir prekių grupių pavadinimus bei prekių aprašymus visada galvokite apie Google ir potencialius klientus, besinaudojančius Google paieška. Jūsų parduotuvei teks konkuruoti su daugybe kitų parduotuvių ir internetinių svetainių. Verslo pradžioje, kol būsite dar nežinomi, beveik visi lankytojai ateis būtent iš Google paieškos puslapio. Todėl itin apgalvotai pavadinkite prekes ir prekių grupes (kategorijas). Šie elementai Google paieškoje pavirs į raktinius žodžiui. Atsidarykite Google.lt ir pabandykite surasti konkurentų puslapius, pardavinėjančius tas pačias ar panašias prekes. Kokius raktinius žodžius rašėte? Tokius galbūt rašys ir patencialūs jūsų klientai, turėkite tai galvoje, bet nepamirškite ir sinonimų – neatmeskite galimybės, kad jūsų paieškos įpročiai gali labai skirtis nuo klientų įpročių.  Žmonės paieškoje vartoja įvairiausius raktažodžius tam pačiam daiktui rasti. Pvz., jūs ieškotumėte „kompiuterių taisymas“, o dalis žmonių rašo „kompiuterių tvarkymas“

Visoms prekėms paruoškite skirtingus išsamius aprašymus – kuo daugiau teksto, tuo daugiau skirtingų raktinių žodžių. Tik nepaverskite tekstų raktažodžių kratiniais – rašykite žmonėms žmonių kalba.

Pasirūpinkite ir tvarkingomis, vienodo stiliaus nuotraukomis – dėkite vienodo pločio ir, jei įmanoma, su tos pačios spalvos fonu. Atminkite, kad dažnai būtent „skanios“ nuotraukos padeda paskatinti priimti sprendimą pirkti.

SUKURKITE PATIKIMUMO ĮSPŪDĮ

Statistinis Lietuvos internetinis pirkėjas yra ganėtinai nepatiklus, todėl žemiau išvardinti dalykai yra itin svarbūs. Pirkėjui, pirmą kartą užklydusiam į jūsų el. parduotuvę, ji turi kelti pasitikėjimą, ypač jei ketinate prašyti išankstinio apmokėjimo už prekes ar paslaugas.

Kiekviena parduotuvė privalo turėti tokius informacinius puslapius:

  • Apie mus
  • Pristatymo informacija
  • Apmokėjimo informacija
  • Prekių grąžinimo sąlygos
  • Kontaktai

Pageidautina atskirai pateikti ir instrukcijas kaip pirkti. Šiuos tekstus paruoškite taisyklinga kalba, be gramatinių klaidų. Dalis lankytojų pirmiausia kreipia dėmesį į tai, kaip atrodo pati parduotuvė – svarbu neprimityvus dizainas, prekių ir paslaugų aprašymai be klaidų.

Matomoje vietoje pateikite kontaktinius duomenis. Telefono numeris būtinas! Savo el. parduotuvei paskirkite atskirą telefono numerį ir naudokite tik tam. Įsigykite kuo gražesnį numerį – su kuo daugiau vienodų skaitmenų ar pasikartojančių skaičių derinių. Skelbimuose tokių parduodamų naujų, nenaudotų numerių rasite vos už keliolika eurų. Kam reikalingas atskiras numeris? Tam, kad suskambus telefonui iškart žinotumėte, jog skambina būtent el. parduotuvės klientas. Tada galėsite tinkamai, mandagiai atsiliepti ir prisistatyti. Klientui negalima sakyti „alio“ ar „klausau“.

Parduotuvėje nurodykite ir laiką, kuriuo metu klientai konsultuojami. Bus atvejų, kai sulauksite skambučių savaitgaliais ar net naktį, todėl geriausia ne darbo valandomis įjungti balso paštą, paliekant žinutę, informuojančią, kad klientai telefonu aptarnaujami tik nurodytu laiku, o kitu metu kviečiami rašyti elektroninį laišką.

Kadangi turėsite savo internetinį adresą, kontaktuose nurodykite „firminį“ el. pašto adresą, o ne gmail ar pan. Įprasta, kad tokiam tikslui pasirenkamas info@manointernetinisadresas.lt adresas.

Skiltyje „Apie mus“ pateikite nuoširdų savo veiklos pristatymą, būtinai paminint ir savo rekvizitus. Jei jūsų veiklos forma yra individuali veikla pagal pažymą, parašykite savo pažymos numerį, kad turėdamss laiko ir noro klientas galėtų įsitikinti šios informacijos teisingumu.  Šią informacija pakartotiniai įdėkite ir kontaktų puslapį.

Internetinės prekybos verslo organizavimas

Prekiaudami internetu, turėsite laikytis įstatymų – ne tik tvarkingai vesti apskaitą, bet paisyti ir vartotojų teisių įstatymo bei gauti duomenų valdytojo statusą iš asmens duomenų apsaugos inspekcijos. Tą galima padaryti užpildant pranešimo apie duomenų tvarkymą elektroninės prekybos tikslu formą. Vieną iš savo straipsnių skyriau individualios veiklos temai, tai jei dar svarstote ar būtina įkurti įmonę, ar pakaks individualios veiklos, skaitykite čia.

O dabar svarbiausia dalis – dirbkite. Nesitikėkite, kad pirkėjai užplūs jūsų parduotuvę, nebent pardavinėsite kažką išskirtinio. Veiklos pradžioje į jūsų parduotuvę Google atves vos vieną kitą lankytoją, todėl pagalvokite, kaip galėtumėte didinti savo parduotuvės ar prekinio vardo žinomumą – SEO, reklama.

Investavus pinigų ir daug laiko į pasiruošimą internetiniam verslui, būtų gaila jį sužlugdyti dėl kvailų priežasčių. Internetinis verslas gyvuoja tik sunkiu ir atkakliu darbu, atsakomybe, sąžiningumu ir nuoširdžiu dėmesiu klientams.

  • Nenuvilkite kliento. Duokite jam tai, kas žadama arba net daugiau.
  • Kiekvieną užsakymą stenkitės įvykdyti kuo greičiau, be reikalo neatidėliojant.
  • Pardavinėkite tik kokybiškas prekes ar paslaugas.
  • Nepamirškite informuoti apie užsakymo vykdymo eigą – klientas turi žinoti ar gautas jo mokėjimas, ar prekės jau išsiųstos bei kada gali tikėtis jų sulaukti.
  • Darbo valandomis visada atsiliepinėkite į skambučius, reguliariai tikrinkite el. paštą.
  • Su klientais bendraukite taisyklinga kalba, mandagiai ir santūriai, net jei klientas ant jūsų rėks (tikėkimės, to nepasitaikys). Gali tekti atsiprašinėti ir už ne savo klaidas (pvz., jei kurjeris prekių nepristatė nurodytu laiku).

Pirkėjams kyla įvairių klausimų – kai kurie norės informacijos apie prekes, kitiems bus neaišku kaip atlikti užsakymą, net jei parduotuvėje ši informacija pateikta. Treti skambindami tenorės įsitikinti, kad jūsų parduotuve galima pasitikėti.

Jei neatsiliepsite į skambutį ar į el. laišką darbo metu neatsakysite per 2-3 valandas, sudarysite rimtą pagrindą potencialiam klientui manyti, kad jumis pasitikėti negalima. Parduotuve, kurioje niekas nedirba, pasitikėti negalima.

Apie kiekvieną užsakymo vykdymo etapą pirkėjui praneškite el.paštu – informuokite, kad gavote apmokėjimą, kad išsiuntėte prekes (paminint, kada jos bus pristatytos) – pirmą kartą jūsų parduotuvėje perkantiems tai ypač svarbu. Paskutiniajame laiške galite paprašyti palikti atsiliepimą apie prekės ar aptarnavimo kokybę.

Jei vadovausitės šiomis nesudėtingomis taisyklėmis, verslo sėkmė didžiąja dalimi priklausys tik nuo situacijos rinkoje – nuo konkurencijos dydžio, ir ar jūsų siūlomi produktai kažkam išvis reikalingi.

Taip pat galite perskaityti straipsnį apie SEO – rasite patarimų, kaip nusipelnyti didesnį Google palankumą konkurencinėje kovoje.

Sėkmės versle!

Patiko? Pasidalink:
Facebook0
Google+0
https://blg.lt/internetine-prekyba/nuosava-internetine-parduotuve/
Twitter2
LinkedIn1

Autorius: Tomas Žilinskas

Domiuosi viskuo, kas vyksta internete – el. prekyba, internetine rinkodara, SEO. Atsidaręs savo CV matau, kad jau 10 metų iš to ir duoną valgau. Ir vis negana. Norisi ir pačiam tobulėti, ir savo žiniomis dalintis.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *